Välkommen till Kuckiluras blogg

Kuckilura är mitt lilla företag som säljer egendesignade och handgjorda bokstavskuddar.

Man kan också boka ansiktsmålning och pysselaktiviteter med mig till t.ex. barnkalas, möhippa, kompisträff eller företagsevent.

Här på bloggen skriver jag om mitt företag, om mig själv och lite om min familj; min man, våra 3 döttrar, våra förehavanden och om livet som det är, just nu.

Titta gärna på Kuckiluras hemsida eller kontakta mig på shopinfo@kuckilura.se om ni undrar något, vill köpa något eller boka något.

Väl mött!
Tina

1 oktober 2011

Halloween pyssel

Mina stora tjejer har fått lov att bjuda in kompisar till Halloween-fest i år. Häxklänning är inköpt och en skelettdräkt ska jag fixa av en svart tröja och ett par svarta tights. Dekorationer har vi så smått börjat pyssla med också. Tänkte visa ett bra tips om man inte vill eller kan köpa stora, äkta pumpor att gröpa ur och göra ljuslyktor av.
Du behöver: ballonger, tidningspapper, tapetklister, orange färg och en vass kniv eller sax.
Börja med att blåsa upp ballongen till lagom storlek. Placera den i tex en kruka så den står hyfsat stadigt. Riv tidningspapper i små remsor och börja klä ballongen med papper doppat i tapetklister (papier-maché). När du klätt ballongen med minst tre lager papper låter du den torka (tar ca 2 dygn). Nu är det dags att måla. Vi använde en orange, täckande färg men vi fick måla två omgångar för att tidningspappret inte skulle synas igenom.
Låt färgen torka och släpp ut luften ur ballongen. Nu är "pumpan" klar att skäras till som ljuslyktor (Jack o lantern). Två ögon, en näsa och en vasstandad mun. Resultatet blev mycket kusligt tyckte mina tjejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar