Välkommen till Kuckiluras blogg

Kuckilura är mitt lilla företag som säljer egendesignade och handgjorda bokstavskuddar.

Man kan också boka ansiktsmålning och pysselaktiviteter med mig till t.ex. barnkalas, möhippa, kompisträff eller företagsevent.

Här på bloggen skriver jag om mitt företag, om mig själv och lite om min familj; min man, våra 3 döttrar, våra förehavanden och om livet som det är, just nu.

Titta gärna på Kuckiluras hemsida eller kontakta mig på shopinfo@kuckilura.se om ni undrar något, vill köpa något eller boka något.

Väl mött!
Tina

23 juli 2010

Klänningar till bröllop 2




Färdig! Jag gör alltid förändringar allt eftersom jag syr för bilden man har i huvudet innan ett plagg påbörjas stämmer inte alltid överens med hur det ser ut i verkligheten. Klänningen till E fick sålunda en fjärilsärm och på A's klänning blev det puffärm med smock. På E's sydde jag ihop kjolen med underkjolen i nederkant så det blev lite puff-effekt, på A's fick undekjolen hänga fritt. Båda fick band runt livet, en detalj som jag själv tycker lyfter hela klänningen och i ryggen sitter dolda dragkedjor.

LITEN SYSKOLA
- dolt blixtlås
1. Sy ihop sömmen fram till markeringen för dragkedjan.
2. Pressa isär sömnsmånen.
3. Öppna dragkedjan och placera den räta mot räta i öppningen.
4. Vik ut sömnsmånen på vänster sida i öppningen och nåla fast vänster sida av blixtlåset så att själva blixtlåständerna ligger precis i presslinjen.


5. Sy fast med pressarfot avsedd för dragkedja eller (som visas på bild) specialfot för dolt blixtlås. Se till att dragkedjan är riktigt utrullad!



6. För att få dragkedjan jämn brukar jag nu dra igen den och sätta fast den med en nål i höger sida för att den inte ska dra sig.
Öppna dragkedjan igen och nåla fast höger sida precis som du gjorde med vänster.



7. Har du en specialpressarfot passar du in tänderna i högra skåran denna gång. Sy fast uppifrån och ner.



När du drar igen blixtlåset drar den med sig tyget och blir på så sätt osynlig:)



Kram och lycka till;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar