Välkommen till Kuckiluras blogg

Kuckilura är mitt lilla företag som säljer egendesignade och handgjorda bokstavskuddar.

Man kan också boka ansiktsmålning och pysselaktiviteter med mig till t.ex. barnkalas, möhippa, kompisträff eller företagsevent.

Här på bloggen skriver jag om mitt företag, om mig själv och lite om min familj; min man, våra 3 döttrar, våra förehavanden och om livet som det är, just nu.

Titta gärna på Kuckiluras hemsida eller kontakta mig på shopinfo@kuckilura.se om ni undrar något, vill köpa något eller boka något.

Väl mött!
Tina

11 april 2012

Decoupage på fotoram

Ibland blir det lite stiltje i syateljen och då passar jag på att pyssla med annat. Den här gången blev det servett-decoupage på pappramar från Panduro. För er som aldrig gjort decoupage förut så behöver man decoupage lim/lack för valt underlag, servetter med trevligt motiv, bred, platt pensel och något att dekorera på (tex en pappask, en t-shirt, en kaffemugg).
Jag hade, som sagt, en ram i naturfärgad papp som jag ville dekorera. Den är dubbelsidig så jag fick möjligheten att göra två helt olika ramar och prova lite olika tekniker.Eftersom man bara använder översta lagret av servetten lyser pappfärgen igenom därför valde jag att först måla mina ramar vita med vanlig hobbyfärg.När färgen torkat penslade jag på decoupagelim / lack, en liten bit i taget, och fäste servetterna jag valt. Man kan använda penseln för att platta till och stryka bort små veck som gärna bildas. När limmet torkat något klippte jag bort överflödig servett runt om och i mitten av ramen, limmade i kanten på baksidan och vek runt servetten för att få snygga sidor.






















För att göra mönstret på den vänstra ramen extra tydligt limmade jag fast utklippta fjärillar på lite styvare papper, lät dem torka, klippte ut och fäste på ramen. Sen lackades alltihop två gånger.

Den svart-vita ramen gjorde jag hål i för att kunna fästa pappblommor med matchande brads.











Tillslut plockade jag fram limpistolen och fäste ett rött, lite kraftigare garn i ytterkanten på den svart-vita ramen för att få lite kontrast. Det blev tyvärr ganska kladdigt eftersom jag inte lyckades byta till rätt munstycke och limstaven nästan var slut men sett på håll tycker jag det fick godkänt.Satte på en extra bling-bling sten i rosa på fjärilsramen och tryckte i några passande bilder; två ramar klara!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar