Välkommen till Kuckiluras blogg

Kuckilura är mitt lilla företag som säljer egendesignade och handgjorda bokstavskuddar.

Man kan också boka ansiktsmålning och pysselaktiviteter med mig till t.ex. barnkalas, möhippa, kompisträff eller företagsevent.

Här på bloggen skriver jag om mitt företag, om mig själv och lite om min familj; min man, våra 3 döttrar, våra förehavanden och om livet som det är, just nu.

Titta gärna på Kuckiluras hemsida eller kontakta mig på shopinfo@kuckilura.se om ni undrar något, vill köpa något eller boka något.

Väl mött!
Tina

4 augusti 2010

Klädda knappar & automatiska knapphål

Nästa plagg för hösten blir en tunika. Mitt favoritplagg:-)
Nu när jag äntligen fått kläm på dolda blixtlås var det frestande att välja det även på detta plagg men varför göra det enkelt för sig? Det blir knappslå bak och söta klädda knappar. Hade knappar hemma i plast och övade på dom. Blev lite lagom gammaldags charmigt tycker jag. För er som undrar hur man gör kommer här liten syskola:



Öppna knappen, klipp till en lagom stor cirkel i valt tyg. Sy för hand eller med maskin långa stygn i ytterkanten på tygcirkeln.



Placera överdelen av knappen mitt på tygcirkeln. Dra åt sytråden så tyget rynkar sig runt knappen. Knyt sytråden så tight du kan.



Tryck fast underdelen på knappen (finns olika varianter) och klipp bort sytråden om den sticker ut. Färdigt!

Knapphålen sydde jag med specialpressarfoten för Bernina. Helt suveränt! En investering väl värd sina 400 kronor. Man mäter ut första knapphålet, syr och så kommer pressarfoten ihåg exakt hur långt det ska vara. Alla knapphål blir alltså exakt identiska. Snyggt:-)



Tills nästa gång, ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar